Průzkumy spokojenosti uživatelů knihoven
Proč zjišťovat spokojenost čtenářů?
„Neustále by měl probíhat výzkum zaměřený na hodnocení činnosti knihoven a významu shromažďování dat, aby bylo možné zpracovatelům strategií prokázat společenský přínos knihoven. Statistická data by měla být shromažďována dlouhodobě, protože společenské přínosy knihoven se často projevují až v následujících generacích.“ (Manifest IFLA/UNESCO, 2022)
Měření spokojenosti uživatelů knihovny podle Standardu pro dobrou knihovnu:
Indikátor spokojenosti uživatelů knihovny starších 15 let: Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré.
Škála pro hodnocení spokojenosti s knihovnickými službami:
- velmi dobré
- dobré
- přiměřené
- špatné
- velmi špatné
- Spokojenost uživatelů se zjišťuje pravidelně každých 5 let pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení knihovnických služeb se provádí zpravidla u uživatelů nad 15 let. U uživatelů do 15 let je třeba získat příslušný souhlas se zpracováním osobních údajů.
- Provozovatelé knihoven průběžně sledují a monitorují výkony knihoven pomocí měření spokojenosti uživatelů pro potřeby řízení a financování knihovny. Cílem měření je poskytnout spolehlivé údaje o tom, jak uživatelé posuzují knihovnické služby.
- Hodnocení spokojenosti uživatelů knihovny je vhodné doplnit pravidelnými průzkumy potřeb obyvatel obce s cílem zjistit, jaké knihovnické a informační služby veřejnost požaduje.
Před průzkumem spokojenosti
Otázky, které je dobré si položit před průzkumem:
- časový harmonogram průzkumu (kdy proběhne dotazování, jak dlouhé bude, kdy proběhne vyhodnocení průzkumu)
- jaká bude forma průzkumu (tištěný dotazník nebo online, kolik otázek bude mít)
- jaká bude cílová skupina (senioři, děti, dospělí)
- jaké bude věcné vymezení průzkumu (co se chci dozvědet, co by mě zajímalo)
- doba trvání ankety v knihovně - u menších knihoven optimálně zhruba 2 měsíce
Vzory tištěných dotazníků
Vzor online dotazníku
Dotazník v elektronické podobě je možné získat u krajské metodičky PhDr. Michaely Staňkové, pište na stankova@kvkli.cz